- Tarikh : 01 Ogos 2008
- Hari : Jumaat
- Masa : 10.50 pagi - 12.20 tgh
- Tempat : Dewan SKSV
- Ceramah / Persembahan Power Point berkaitan Isra' Mikraj
- Kuiz & Soal jawab
KUALA LUMPUR: Ibu bapa gempar apabila klip video bertajuk ‘budak-budak pun dah pandai sekarang’ yang memaparkan aksi ‘main-main seks’ sepasang kanak-kanak lelaki dan perempuan tersebar secara meluas di seluruh negara.
Klip video selama 30 saat itu memaparkan sepasang kanak-kanak lelaki dan perempuan dipercayai berusia lapan tahun cuba melakukan adegan seks dengan melucutkan pakaian selain berciuman.
Paparan aksi lucah itu dipercayai diambil dari atas sebuah bangunan terbiar, namun tidak dapat dipastikan sama ada membabitkan kanak-kanak di negara ini.
Namun, perbuatan pelakon cilik terbabit jelas memaparkan masalah sosial masa kini berikutan kanak-kanak tertarik untuk mencuba melakukan hubungan seks dipercayai kerana terlalu banyak menonton VCD dan DVD lucah.
Harian Metro pada 25 Julai lalu melaporkan pengakuan tiga murid sekolah rendah yang terjebak permainan seks dengan saudara-mara berikutan ketagih menonton VCD lucah.
Status Pendaftaran PTK Ogos 2008 boleh disemak melalui SMS mulai 30 Julai 2008 Untuk semak: taip INFOPTK
Empat daripada 100 rumah ada sarang Aedes
Beliau berkata, daripada 107 orang yang diperiksa di daerah itu, 20 disyaki menghidap penyakit berkenaan tetapi ujian darah yang dilakukan mengesahkan hanya enam pesakit dijangkiti demam Chikungunya.
"Daripada 20 pesakit, lapan dikesan melalui pemeriksaan doktor, manakala bakinya diketahui melalui siasatan kementerian di tiga kampung di Slim River.
"Kes pertama dilaporkan di Kampung Rasau pada 17 Julai lepas," katanya semalam.
Hasan berkata, hasil pemeriksaan dan siasatan kementerian di hampir 1,000 rumah mendapati empat daripada setiap 100 rumah menjadi sarang pembiakan Aedes.
"Penyemburan asap kabus dilakukan di 1,500 rumah dan 32 pemilik rumah dikompaun kerana tidak mempedulikan kebersihan hingga menyumbang pembiakan Aedes yang serius," katanya.
Mengulas penyakit sebenar gagal dikenal pasti awal walaupun ujian darah dilakukan, Hasan menjelaskan, ia mungkin disebabkan pesakit masih pada peringkat awal hingga ujian darah yang juga mengesan tahap antibodi pesakit, tidak menunjukkan keputusan positif.
"Proses tubuh mengeluarkan antibodi bagi melawan penyakit mengambil masa lima hingga tujuh hari selepas dijangkiti penyakit," katanya.
SLIM RIVER - Penduduk Kampung Rasau di sini yang kini sedang 'diserang' demam sendi mendakwa wabak tersebut disebarkan oleh pendatang asing yang ramai bekerja di ladang getah dan kelapa sawit berhampiran.
Seorang penduduk, Anita Hamzah, 38, mendakwa penduduk kampung percaya penyakit 'misteri' itu mula tersebar sejak kira-kira sebulan lalu melalui seorang lelaki Indonesia yang bekerja kontrak di sebuah ladang kelapa sawit berhampiran.
"Saya dapat tahu pekerja Indonesia dalam lingkungan 30-an itu tiba-tiba kejang dan rebah akibat terkena demam sendi ketika sedang bekerja di ladang hingga terpaksa dipapah pulang ke rumah Orang Asli yang turut bekerja di situ," dakwanya kepada Kosmo! di sini semalam.
Beliau ditemui ketika sedang mendapatkan rawatan daripada sepasukan pegawai kesihatan dari Pejabat Kesihatan Batang Padang bersama-sama kira-kira 30 penduduk kampung tersebut di Dewan Orang Ramai Kampung Rasau.
Anita berkata, sejak kejadian pertama itu, penyakit tersebut mula menular dan menyerang satu demi satu penduduk Kampung Rasau dan kini sedang merebak di kawasan berhampiran termasuk Kampung Balun, perkampungan Orang Asli dan pekan ini.
Beliau berkata, selain dirinya, ibunya, Sabiah Abdullah, 71, dan anak lelakinya, Asni Muzamin Abdul Rahman, 12, turut ditimpa penyakit yang menyebabkan sendi anggota badan sakit dan lemah sehingga terasa seperti lumpuh dan pesakit terpaksa merangkak dan dipapah untuk bergerak.
Doktor gagal kenal pasti penyakit sebenar
SLIM RIVER: Penduduk sekitar daerah Slim River kini hidup dalam kebimbangan berikutan menularnya penyakit berjangkit yang digelar 'demam sendi' di kalangan penduduk tempatan sejak beberapa bulan lalu.
Setakat ini, lebih 50 kes dilaporkan dengan kesan awal penghidap ialah berasa lemah seluruh anggota badan, suhu badan meningkat mendadak, hilang selera makan, timbul ruam merah di badan diikuti sakit teruk di bahagian sendi serta sukar bergerak.
Kawasan paling teruk terjejas ialah Kampung Rasau apabila 25 kes dilaporkan dengan kebanyakan mangsa terdiri daripada golongan berusia 20 tahun ke atas.
Tinjauan Berita Minggu ke kampung berkenaan semalam mendapati terdapat 10 mangsa yang masih mengalami demam itu berada pada tahap kritikal termasuk seorang kanak-kanak berusia 10 tahun.
Menghairankan, doktor termasuk di Klinik Kesihatan Daerah Slim River yang merawat semua mangsa demam berkenaan gagal mengenal pasti penyakit sebenar dihidapi mereka biarpun selepas melakukan ujian darah.
TAK BERDAYA: Mohd Junit (kiri) dan Ariffin Ahad memapah mangsa demam sendi, Mohamad Nor Bidin, 11. |
Seorang doktor klinik swasta di pekan Slim River yang enggan namanya disiarkan berkata, kesan penyakit itu menyerupai demam campak dan denggi.
"Hampir setiap hari ada penduduk daerah ini terutamanya dari Kampung Rasau datang ke klinik saya. Kebanyakan yang datang berada pada tahap kritikal dan terpaksa dipapah. Selepas memberikan suntikan ubat penahan sakit, saya menasihatkan mereka pergi ke hospital.
"Saya juga sudah melakukan ujian darah tetapi gagal mengenal pasti penyakit sebenar dihadapi. Simptom penyakit demam sendi ini hampir sama dengan demam campak dan denggi. Ia berlarutan antara empat hari hingga dua minggu.
"Saya kategorikan penyakit ini agak serius kerana seseorang yang mengalaminya tidak dapat menjalankan aktiviti harian seperti biasa. Penyakit ini menyebabkan sendi penghidapnya sakit teruk dan jika ia menyerang bahagian sendi lutut atau pergelangan kaki, seseorang itu tidak dapat bergerak dan terpaksa mengesot," katanya.
Beliau berkata, demam itu dipercayai merebak melalui nyamuk dan beliau sudah memaklumkan kepada pegawai kesihatan daerah supaya membuat pemantauan kerana bimbang jika dibiarkan berlarutan, penyakit itu boleh bertambah serius.
Sementara itu, Ketua Kampung Rasau, Mohd Junit Zakaria, 64, berkata pada peringkat awal penduduk beranggapan ia hanya demam biasa tetapi apabila semakin ramai diserang penyakit itu, penduduk mula cemas.
Katanya, setakat ini sudah 25 penduduk mendapatkan rawatan di Klinik Kesihatan Slim River, Hospital Slim River dan klinik swasta namun sehingga kini punca sebenarnya belum lagi diketahui.
"Penduduk memaklumkan bahawa apabila mereka diserang demam ini badan mereka mulai rasa panas dan kurang selesa dan muntah-muntah serta hilang selera makan.
"Selepas itu mereka akan berasa sakit pada bahagian sendi seluruh badan sehingga ada yang tidak mampu berjalan dan terpaksa merangkak serta dipapah untuk ke bilik air.
"Kemudian timbul bintik kecil seperti ruam berwarna merah di bahagian badan seperti demam denggi dan apabila bintik itu hilang maka demam mulai reda. Namun, apa yang membimbangkan, ada kes penyakit itu berulang menyerang mangsa sama," katanya.
Mohd Junit berkata, beliau bimbang dengan wabak misteri ini dan hairan sehingga kini pihak berkuasa tempatan (PBT) belum mengambil apa juga tindakan untuk langkah pencegahan menyebabkan penduduk mulai rasa takut.
"Saya berpendapat penyakit ini sudah menjadi wabak kerana ia merebak dengan cepat," katanya.
INFO: Simptom demam sendi
Umat Islam seluruh dunia akan menyambut ketibaan peristiwa agung iaitu Israk dan Mikraj yang ada disebut dalam ayat pertama surah al-Israk tidak lama lagi. Mereka tidak akan melepaskan peluang keemasan yang datang sekali setahun dalam bulan hijriah. Ia bagaikan dinanti-nanti oleh pencinta agama Islam, kerana kepentingannya dalam mentarbiyah jiwa manusia ke arah kesempurnaan.
Israk dan Mikraj adalah salah satu peristiwa penting yang berlaku pada diri baginda Rasulullah s.a.w. Ia juga dianggap salah satu komponen daripada 'Sirah Nabawiyyah', yang bermaksud: Sirah Nabawiyyah adalah pelaksanaan Islam secara praktikal dan contoh tepat dalam menegakkan sebuah negara Islam - Syeikh Munir Muhammad al-Ghadban / Al-Manhaj al-Haraki Li as-Sirah an-Nabawiyyah, juzuk 1, Maktabah al-Wafa', Mansoorah, Mesir � 1986.Ulama berselisih pendapat dalam menentukan ketetapan tarikh berlakunya peristiwa penting itu. Menurut Ibn Ishaq ia berlaku selepas 10 tahun baginda dilantik menjadi Rasul. Az-Zuhri pula berpendapat ia berlaku setahun sebelum baginda berhijrah ke Madinah iaitu pada bulan Rabiul Awal, sementara as-Saddi menegaskan ia berlaku pada bulan Rabiul Awal, 16 bulan sebelum baginda berhijrah. Ada pun al-Hafiz Abdul Ghani Ibn Surur al-Maqdasi berpendapat ia berlaku pada 27 Rejab sebelum penghijrahan baginda ke Madinah.
Sementara Syeikh Prof Dr Yusuf al-Qaradawi pula berpendapat, bahawa riwayat mengenai peristiwa Israk dan Mikraj terdapat banyak pembohongan dan riwayat palsu yang boleh menggugat kedudukan iman Muslim, kerana peristiwa tersebut tidak berlaku pada bulan Rejab berdasarkan penjelasan al-Hafiz Ibnu Hajar al-'Asqalani, di mana ia tidak berlaku pada malam 27 Rejab kerana ia tidak disokong dengan hadis-hadis Sohih atau pun kata-kata Sahabat yang Sohih.
Itulah juga pendapat Imam an-Nawawi daripada mazhab Imam as-Syafie dan Imam Abu Ishaq yang berpendapat bahawa Israk Mikraj berlaku pada malam 27 Rabiul Awal. Justeru tiada nas yang menyebut keistimewaan beramal pada hari tersebut, sama ada dengan ibadat puasa atau yang lain, kerana puasa pada hari yang tidak jelas bila berlaku peristiwa itu adalah sebahagian daripada perkara bidaah, kerana tiada nas yang jelas menyuruhnya, tetapi jika kebetulan ia jatuh pada hari Isnin atau Khamis, puasa yang dilakukan itu dibolehkan kerana Nabi sering melakukannya.1
Tetapi apa yang penting diambil iktibar daripada peritiwa itu, ialah pengajaran mengenai perjalanan baginda dari Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa dan mikraj Rasul hingga ke langit ketujuh (Sidratul Muntaha).2
Adapun berpuasa sunat pada bulan Rejab secara umumnya adalah sesuatu digalakkan berdasarkan satu hadis do'if yang disebut oleh Imam as-Suyuti daripada Ibnu Abbas, baginda bersabda maksudnya: "Sesiapa yang berpuasa sehari dalam bulan Rejab, dia bagaikan berpuasa satu bulan, sesiapa yang berpuasa tujuh hari, maka dia tidak akan dimasukkan ke dalam neraka (kerana ia telah ditutup buatnya), sesiapa yang berpuasa sepuluh hari, maka segala kejahatannya diganti dengan segala kebaikan." 3
Adakah Israk berlaku dengan roh dan jasad Nabi?
Musuh-musuh Islam terutamanya di kalangan Orientalis barat, telah meletakkan jarum-jarum mereka dalam penulisan buku-buku sejarah dan sirah baginda Rasulullah s.a.w. Ia bertujuan agar umat Islam yang membacanya akan terkeliru dengan fakta sebenar mengenai perjalanan Israk dan Mikraj.
Mereka berpendapat, bahawa peristiwa Israk dan Mikraj hanya berlaku dalam mimpi baginda, iaitu hanya dengan roh sahaja dan tidak dengan jasad sekali, itu hanya dakwaan Muhammad semata-mata.
Namun bagi para ulama pula, mereka sepakat menyatakan bahawa Israk dan Mikraj yang berlaku ke atas baginda Rasulullah s.a.w. dengan roh dan jasad sekali, tidak hanya dengan roh seperti yang didkawa oleh musuh-musuh Islam.
Ini kerana mereka berpendapat, bahawa ungkapan perkataan 'hamba-Nya' dalam ayat pertama mengenai Israk merangkumi roh dan jasad pada diri seorang insan khususnya Nabi Muhammad s.a.w., sedangkan ia berlaku hanya dengan roh sahaja adalah berdasarkan riwayat-riwayat palsu yang sengaja untuk melemahkan keperibadian Rasulullah.
Sedangkan terdapat riwayat menunjukkan bahawa baginda menerima pensyariatan ibadat solat lima waktu secara langsung daripada Allah SWT adalah dengan roh dan jasad, itulah satu-satu ibadat khusus yang diberikan Allah secara langsung kepada baginda berbeza dengan ibadat-ibadat lain.
Program masjid ke masjid menjadi ukuran hiburan baginda
Peristiwa Israk dan Mikraj berdasarkan penjelasan para ulama berlaku sebelum penghijrahan baginda ke bumi Madinah. Ia sebagai satu pendekatan Allah untuk menghiburkan Nabi-Nya yang kehilangan dua tonggak kekuatan dakwah baginda, iaitu bapa saudaranya Abu Talib dan isteri tercinta iaitu Sayidatina Khadijah.
Sebagai manusia, baginda juga merasa sedih dan pedih dengan kematian dua orang penting yang banyak berjasa dalam mengembangkan sayap-sayap Islam di Makkah, namun Allah SWT mahu baginda terus berhubung kepada-Nya dalam keadaan yang penuh dengan kesedihan dan kemurungan.
Maka Allah Yang Maha Bijaksana telah merancang satu program berbentuk keagamaan, iaitu program masjid ke masjid, iaitu daripada Masjid al-Haram di Makkah ke Masjid al-Aqsa di Palestin, inilah contoh terbaik satu bentuk hiburan bagi menghilangkan perasaan gundah gulana yang dialami baginda selepas kematian dua tokoh terpenting.
Ia berlaku dalam semalaman sahaja yang menandakan bahawa Allah mampu bertindak demikian, walaupun ramai di kalangan manusia tidak mempercayainya malah menafikannya, sehingga pada waktu itu datang Abu Bakar as-Siddiq tanpa mengambil masa panjang terus mengiyakan peristiwa berkenaan.
Hasil daripada program masjid ke masjid
Yang paling penting daripada peristiwa Israk dan Mikraj, ialah baginda menerima kewajipan solat lima waktu yang dijemput Allah secara langsung di langit yang ketujuh.
Walaupun pada peringkat awal, Allah mewajibkan 50 waktu solat yang dijangkakan bahawa umatnya tidak mampu untuk melakukannya atas nasihat Nabi Musa a.s, maka baginda terus melakukan tawar menawar dengan Allah agar dikurangkan kepada jumlah yang sedikit.
Baginda berjumpa dengan Allah dengan merayu kepada-Nya supaya ia dikurangkan, dengan perasaan malu baginda tetap berjumpa Allah sehingga ia dikurangkan kepada lima waktu, itulah pengorbanan dan ingatan baginda terhadap umatnya.
terdapat di kalangan umatnya tidak berterima-kasih kepada baginda kerana sanggup meninggalkan solat fardu berkenaan, walaupun kita hanya melakukan lima waktu, tetapi diganjari dengan lima puluh pahala, berbeza dengan umat terdahulu, lima puluh waktu solat hanya diganjari satu pahala setiap solat. Inilah kelebihan kita sebagai pengikut dan umat Nabi Muhammad, tetapi mengapa masih ramai yang mengabaikan tanggungjawab ini, sedangkan solat adalh perkara pertama yang ditanya oleh Allah pada hari Qiamat, tidak yang lain.
Baginda mengimamkan solat nabi-nabi sebelum dimikraj
Baginda Nabi Muhammad s.a.w. sebelum berangkat dengan 'Buraq' untuk menuju langit ketujuh, menjadi imam solat kepada nabi-nabi terlebih dahulu, antaranya Nabi Musa a.s., ia berdasarkan sebuah hadis, di mana baginda bersabda: "Jika Musa bin Imran diutus di kalangan kamu, maka tiada sebab dia menjadi salah seorang pengikutku."
Suasana solat berjemaah yang diimamkan oleh baginda nabi Muhammad s.a.w. itu menunjukkan bahawa para nabi semuanya akur terhadap kedudukan baginda sebagai Rasul terakhir yang menyempurnakan syariat agama Allah.
Mereka bersalaman antara satu sama lain sebagai tanda kesyukuran dan simbolik menyerahkan tugas kerasulan kepada Nabi Muhammad s.a.w., ia juga sebagai satu petanda betapa hubungan antara Masjid al-Haram dan Masjid al-Aqsa begitu intim dan akrab, apatah lagi majoriti para nabi di kalangan Bani Israil yang merupakan kiblat pertama umat Islam di muka bumi ini, selain menjadi syiar agama Islam terdahulu.
Ia juga menunjukkan bahawa kepimpinan baginda Rasulullah s.a.w sebagai Nabi terakhir diperakui oleh Allah, sebagaimana yang ditegaskan menerusi beberapa ayat al-Quran mengenainya.4
Pengajaran penting daripada Israk dan Mikraj
Menurut Syeikh Prof Dr Yusuf al-Qaradawi, menerusi peristiwa berkenaan, kita boleh fokuskan kepada dua perkara penting, pertama berhubung dengan Masjid al-Aqsa dan hubungan dengan Masjid al-Haram, kedua mengenai kewajipan solat yang diserahkan Allah kepada Nabi Muhammad s.a.w.
Persoalannya di sini, mengapa Allah tidak memperjalankan baginda terus ke langit ketujuh, tetapi singgah dahulu di Masjid al-Aqsa?
Ini kerana Allah mahukan agar baginda bertemu dengan para Anbiya terlebih dahulu bagi menyatakan sokongan padu mereka terhadap kerasulan Nabi Muhammad, di samping mahu baginda singgah di sebuah tempat yang penuh dengan keberkatan daripada Allah SWT seperti yang disebut dalam ayat pertama surah al-Israk.
Kepimpinan baginda menjadi titik tolak penyatuan akidah dan syariat di kalangan para Anbiya, justeru baginda menjadi imam solat kepada mereka, iaitu kepimpinan bersifat global, bukan hanya untuk kaum atau bangsa tertentu, malah buat manusia sejagat yang terdiri daripada pelbagai etnik, suku kaum, bangsa yang menunjukkan kebesaran Allah dalam mencipta makhluk bernama manusia.5
Hubungan Masjid al-Haram dan Masjid al-Aqsa tidak dapat disangkal oleh individu Muslim yang sayangkan agamanya. Ini kerana dari segi sejarah menunjukkan Masjid al-Aqsa adalah kiblat pertama umat Islam sebelum berpindah kepada Masjid al-Haram hingga ke hari ini.
Justeru adalah menjadi tanggungjawab semua pihak khususnya di kalangan umat Islam membebaskan Masjid al-Aqsa dari cengkaman rejim Yahudi-Israel, kerana ia ada kaitan dengan persoalan akidah mereka.
Pengajaran kedua terpenting menerusi peritiwa Israk dan Mikraj, ialah pelaksanaan ibadat solat lima waktu, ia merupakan mikraj (lif/tangga) seorang Muslim menghadap Tuhannya, kepentingan solat juga tidak dapat dipersoal oleh mana-mana individu Muslim, walau apapun jawatan dan kedudukannya dalam masyarakat.
Apabila solat seseorang itu beres dengan Tuhannya, maka akan bereslah urusan hidupnya yang lain, hubungan roh seorang muslim itu sangat penting dengan Tuhannya, justeru ia ada kaitan dengan kedua-dua masjid yang disebutkan di atas.
Apabila seseorang itu menunaikan solat dengan penuh khusuk dan tawaduk, dia seolah-olah sedang berkata-kata dengan Allah, ia terserlah ketika membaca al-Fatihah tujuh belas kali sehari semalam, untuk menyatakan munajat dan aduannya kepada Allah bagi memudahkan tugas dan peranannya untuk menyeru manusia ke jalan kebenaran.6
1 Prof Dr Yusuf al-Qaradawi, soal jawab dalam Islamonline.net 17/8/06 (Puasa pada 27 Rejab)
2 Ibid - soal jawab dalam Islamonline.net 9/7/08 (Benarkah Israk berlaku pada malam 27 Rejab.
3 Syeikh �Atiah Saqar � soal jawab agama di Islamonline 17/7/2007 (Puasa pada bulan Rejab)
4 Syeikh Jaafar Ahmad at-Talhawi � soal jawab agama dalam Islamonline.net 30/8/04 (Kepimpinan baginda Rasulullah terhadap para Anbiya pada malam Israk dan Mikraj).
5_____al-Qaradawi � soal jawab agama dalam islamonline.net 8/8/07 (Pengajaran penting daripada peristiwa penting Israk dan Mikraj).
6 _____Ibid. - lanh _
Benarkah politik di Malaysia atau di negara-negara umat Islam bersifat demikian, lebih-lebih lagi tiada mana negara-negara umat Islam yang menjalankan sistem politik yang berasaskan Siasah Syariah sebagai undang-undang tertinggi negara, kerana senario politik menunjukkan, bahawa negara-negara Arab sama ada di utara Afrika dan di Teluk lebih cenderung kepada sistem politik Sekularisme, Kapitalisme, Sosialisme dan sebagainya.
Apatah lagi jika para pemimpin negara terlibat dalam kes-kes rasuah kemudian ia ditukar kepada istilah politik wang bagi mengelabui rakyat, konspirasi jatuh-menjatuh antara satu sama lain, salah laku, skandal, mengaut keuntungan daripada projek-projek mega yang hanya berkisar di kalangan mereka sudah menjadi sinonim yang bukan lagi rahsia yang perlu ditutup.
Tindakan-tindakan negatif seumpama itu memberi impak besar kepada kelancaran perjalanan sistem politik negara, yang akhirnya mengheret rakyat untuk membenarkan tindakan mereka. Tidakkah pengamalan politik seumpama itu mencemari demokrasi yang difahami umum sebagai satu sistem yang boleh dipercayai?
Justeru, penjelasan mengenai politik sama ada kotor atau sebaliknya perlu diberi pendedahan secara ilmiah.
Ia bertujuan mendidik rakyat agar sentiasa menjadi individu warganegara yang bukan hanya sekadar menerima pelaksanaan sesuatu konsep politik, malah bersedia untuk berdebat bagi menegakkan kebenaran politik yang bersumberkan kepada wahyu kebenaran Ilahi.
Jika pelaksanaan sistem politik dalam sesebuah negara berjalan mengikut kebenaran wahyu Ilahi, maka maksud sesuatu penyelewengan dalam sistem politik tidak akan berlaku seperti yang ditegaskan.
Konsep politik dari sudut teori, praktikal
Ia merupakan antara disiplin ilmu penting serta mempunyai kedudukan tersendiri.
Ada pun dari sudut praktikal ia memberi kebaikan jika negara ditadbir mengikut lunas-lunas sistem pentadbiran dan pemerintahan berasaskan kebenaran agama yang diceduk daripada al-Quran dan hadis Nabi Muhammad s.a.w., kerana sejarah telah membuktikan bahawa sistem politik yang ditadbir oleh baginda Rasulullah s.a.w. adalah contoh terbaik sepanjang zaman.
Sehubungan itu, Imam Ibn al-Qaiyim al-Jawziah berpendapat, bahawa politik adalah satu perlakuan manusia untuk membawa kebaikan menyeluruh serta menjauhkan mereka daripada sebarang bentuk kerosakan yang bercanggah dengan hukum Syariat Allah SWT.
Politik yang baik menurut beliau, ialah satu sistem pentadbiran negara penuh suasana keadilan selari dengan tuntutan ajaran Allah dalam al-Quran dan Sunnah Nabi Muhammad s.a.w. (sila lihat at-Turuq al-Hukmiah fi as-Siasah al-Syar'iah m.s 13-15)
Sementara Imam al-Ghazali pula mentakrifkan politik, sebagai dunia yang menjadi tempat bercucuk tanam untuk mendapatkan hasil di akhirat.
Tidak sempurna agama melainkan dihubungkan dengan dunia, sebagaimana tidak sempurna sesebuah kerajaan tanpa agama, kerana kedua-duanya adalah kembar yang tidak boleh terpisah antara satu sama lain. Agama itu adalah pokok, pemerintah adalah penjaganya, sesuatu perkara yang tidak ada pokoknya maka ia akan hancur dan sesuatu yang tidak ada penjaganya, maka ia akan hilang. (Ihyak Ulum al-Din 1/17 bab tentang ilmu, Dar al-Makrifah, Beirut).
Konsep pemerintah menurut hukum Siasah Syar'iah
Para ulama bersepakat menyatakan, bahawa pemerintah (khalifah) adalah pengganti kepada pelaksana Syariat Islam pertama iaitu Nabi Muhammad s.a.w., di mana baginda merupakan penjaga kepada agama Islam dan dasar-dasar politik dunia yang berteraskan kepada agama.
Baginda Rasulullah s.a.w. bukan sahaja seorang pendidik, motivator, hakim, malah seorang ahli politik yang berjaya sebagai ketua negara atau pemerintah umat Islam yang disusuli dengan para pemerintah di kalangan Khulafa Rasyidun yang telah melakarkan sejarah gemilang kerana berjaya memerintah negara dengan penuh keadilan dan keharmonian hidup bermasyarakat berasaskan ilmu pengetahuan dan keimanan yang kental.
Tetapi apa yang menjadi masalah kepada rakyat di negara-negara umat Islam hari ini, ialah mereka tidak mendapatkan para pemerintah yang melaksanakan sistem politik dalam negara masing-masing yang bersih, adil, telus, kerana ia diimport daripada peraturan dan undang-undang barat yang memisahkan pentadbiran negara daripada agama.
Maka lahirlah para pemimpin atau pemerintah yang memiliki cita rasa memerintah dengan peraturan yang sedikit pun tidak ada kena mengena dengan Islam. Mereka sanggup menjadi penyambung golongan penjajah yang memisahkan rakyat daripada agama, malah memperkenalkan ideologi falsafah yang cenderung kepada mengutamakan akal semata-mata.
Justeru, lahirlah gerakan-gerakan Islam yang tersohor seperti Ikhwan Muslimun di Mesir dan beberapa negara Arab lain, Jamaat Islami di Pakistan, Masyumi di Indonesia, MILF di Filipina, PAS di Malaysia dan sebagainya yang berani memasuki arena politik kerana ia adalah sebahagian daripada ajaran Islam. Mereka melihat bahawa hukum dan undang-undang Islam tidak akan sempurna melainkan terlibat dalam politik bagi memegang kuasa eksekutif untuk melaksanakan Islam.
Sikap dan tindakan berani gerakan Islam berkenaan menceburi bidang politik, sedikit sebanyak mengubah persepsi dan tanggapan masyarakat, bahawa Islam hanya boleh dibahaskan di masjid-masjid atau pun di surau-surau, malah membebaskan pemikiran masyarakat tidak hanya beranggapan bahawa ahli politik tidak boleh bercakap mengenai agama, sedangkan baginda Rasulullah menerusi sirahnya telah membuktikan keupayaan sebagai pemimpin negara, pentadbir atau imam di masjid tanpa melakukan pemisahan antara agama dan politik.
Apabila tidak ada individu yang faham Islam dengan sebaik-baiknya menceburi politik, sudah pasti banyak elemen agama tidak boleh diperjuangkan. Ini dapat dilihat bagaimana parti-parti politik berhaluan Islam di Algeria dan Tunisia tewas dan segelintir sahaja sebagai wakil rakyat di Parlimen, maka pihak berkuasa yang berhaluan Sekular sebagai golongan majoriti telah mengisytiharkan pengharaman pemakaian hijab (tudung kepala) di universiti-universiti seluruh negara tanpa dapat dihalang kerana ketiadaan kuasa untuk menghalang.
Malah pihak berkuasa begitu angkuh dengan nada sinis mengatakan di Parlimen, bahawa pemakaian hijab itu bukan sebahagian daripada pakaian Islam, malah ia lebih kepada pakaian suku kaum tertentu, sebagaimana solat hari raya di kawasan lapang bukanlah sunnah nabi, malah ia adalah solat politik yang dicetuskan oleh pembangkang.
Justeru, tindakan kejam pemerintah dengan membelakangkan hukum-hukum Allah, sedikit sebanyak memberi gambaran yang tidak sihat mengenai Islam, pada masa sama tindakan memberi dan menerima rasuah, berkepentingan adalah di antara aspek yang dikenal pasti merosakkan imej Islam di mata masyarakat hingga menyifatkan politik adalah satu agenda atau wadah jijik lagi kotor yang sepatutnya dijauhi.
Inilah kejayaan penjajah yang berjaya menanam bibit-bibit fahaman Sekular dalam minda, cara dan gaya hidup umat Islam agar terus berbangga bahawa Sekular lebih baik daripada Islam.
Rasulullah contoh terbaik ahli politik
Islam yang dibawa oleh baginda Rasulullah s.a.w. bukan sekadar menyeru manusia seluruhnya untuk beribadat dalam konteks solat semata-mata, tetapi perkara yang lebih besar daripada itu, iaitu menjalankan tugas utama manusia di muka bumi ini menjadi khalifah Allah, dengan melaksanakan segala hukum-hakam Allah.
Apabila ia berjaya dilaksanakan dalam sebuah negara yang diperintah oleh individu yang cintakan Islam, maka seluruh bentuk ibadat khusus dan umum boleh dilakukan tanpa sebarang sekatan dan halangan.
Kekhilafahan yang dijalankan oleh baginda itu, berteraskan kebenaran wahyu Ilahi walaupun pada masa itu ayat-ayat al-Quran masih di peringkat penurunan sedikit demi sedikit, tetapi apa yang penting kesediaan dan kesanggupan baginda yang dibantu oleh para sahabat untuk mendaulatkan Syariat agama Allah dalam bentuk yang lebih praktikal.
Sebagai ahli politik berpengaruh yang mentadbir negara, baginda meletakkan asas-asas keimanan menjadi agenda utama dalam diri segenap manusia tanpa mengira perbezaan suku kaum, malah telah menyediakan dasar dalam dan luar negara yang komited kepada Islam.
Mengenai dasar politik dalam negara, baginda menyediakan asas kemudahan rakyat sama ada dari sudut pembelajaran, keperluan hidup menjadi tanggungjawab pemerintah seperti air, api dan padang rumput yang boelh dikongsi sama oleh segenapa lapisan masyarakat.
Sementara dasar luar negara pula, baginda berusaha untuk memperkenalkan Islam kepada para pemerintah melelaui para utusan baginda bagi menyakan kesediaan mereka untuk memilih Islam sebagai pegangan hidup.
Justeru, baginda mengarahkan umat Islam supaya mengeluarkan zakat dan bukan Islam pula dikenakan bayar cukai, ia tidak lain adalah bertujuan untuk keharmonian rakyat sejagat melalui agenda mantap sistem perekonomian yang berteraskan al-Quran.
Kejayaan baginda itu ditiru dan diteruskan oleh para pemimpin selepas kewafatan baginda seperti Sayidina Abu Bakar as-Siddiq, Umar al-Khattab, Othman Affan, Ali bin Abi Talib dan beberapa pemerintah selepas itu.- lanh_
-terima kasih kepada penulis sebenar artikel ini: Ustaz Zainudin Hashim
Fatwa makmum wanita dan lelaki berlainan aras berjemaah
Soalan 28
Pohon penjelasan atau fatwa berhubung dengan sembahyang berjemaah di dalam madrasah dua tingkat laki-laki di bawah, perempuan di atas?
Jawapan
Sah sembahyang berjemaah di dalam madrasah dua tingkat, laki-laki di bawah, perempuan di atas atau sebaliknya dengan syarat di antara lain – tiada suatu yang mendinding atau menghalang di antara makmum dan imam yang mana boleh makmum pergi kepada imam dengan tiada membelakangkan kiblat. Dan makruh hukumnya jika tiada sama kedudukan di antara makmum dan imam iaitu salah satunya tinggi dari yang lain dan tidak ada apa-apa hajat, maka jika ada hajatnya seperti imam di tempat tinggi kerana hendak mengajar makmum sifat-sifat sembahyang dan kelakuan sembahyang atau makmum di tempat tinggi kerana tujuan mentabligh takbir imam maka kedua-dua makmum dan imam boleh duduk di tempat yang sama tinggi rendahnya, jika tidak demikian umpama tempat sembahyang itu dibuat atas bentuk tinggi rendah maka tiadalah menjadi makruh.
-sumber: Jabatan Mufti Negeri Kedah
*Posting ini adalah bagi menjawab soalan yg diajukan oleh seorang guru SKSV. Harap maklum.
TIDAK ramai yang menyedari seni bunyi atau handasah al-Sawt dalam tradisi peradaban Islam mempunyai pengaruh yang besar dalam kehidupan umat Islam.
Seni bunyi seperti mana seni tampak, seni arca dan seni-seni yang lain mempunyai prinsip-prinsip tertentu yang dapat mengawal para pelakunya atau pun para seniman supaya tetap tunduk dan patuh kepada konsep pandangan hidup tauhid.
Menurut Fatimah Ali dalam tulisannya, Seni bunyi menurut perspektif Islam, elemen tauhid bukan saja penting bagi penggunaan genre agama dalam handasah al-sawt tetapi juga ia telah menyemai pemikiran dan penglibatan orang Islam terhadap bentuk-bentuk seni bunyi yang lain.
Seni bunyi Islam yang dihasilkan jelas merealisasikan sifat-sifat keesaan, keagungan, yang tidak ada akhir dan yang tidak ada permulaan.
Dengan kata lain, menerusi konsep tauhid, para seniman bukan disuruh meniru atau menguasai alam ciptaan tuhan, sebaliknya, menerusi ciptaan itu, ia dengan penuh kesedaran dapat merealisasi kedudukan dirinya dalam hubungan dengan penciptanya.
Kepada muslim, menghayati keindahan ciptaan Allah, sama ada menerusi visual mahupun audio, sesungguhnya membawa berzikir kepada Allah dengan segala kesempurnaannya.
Tegasnya seni bunyi Islam harus dapat mencernakan konsep tauhid dan dapat, difahami dalam konteks itu. Ciri-ciri seni bunyi Islam dalam apa bentuk persembahannya jelas membezakannya daripada ciri-ciri muzik sekular yang sudah pasti penghasilan karya seninya tidak jelas daripada segi matlamat, nilai dan etika.
|
|
Lebih-lebih lagi ia menjurus kepada budaya hedonis yang mementingkan keseronokan palsu. Ciri-ciri seni bunyi Islam dapat diperincikan seperti berikut, pertamanya ialah abstrak.
Menurut Almarhum Profesor Ismail Al-Faruqi dalam bukunya Atlas budaya Islam (terjemahan bahasa Melayu), salah satu ciri al-Quran yang menentukan pernyataan seni dalam budaya Islam ialah nilai abstrak atau nilai bukan programatik yang ada padanya.
Ini bagi membezakannya daripada isi ciptaan Allah. Jadi, seni bunyi dari tamadun Islam tidak mempunyai kesan dramatik, tidak ada kesan tekanan.
Lantaran itu, seniman Muslim sejati, seperti hasil karyanya sentiasa bersifat tenang. Sifat yang sama juga akan diterapkan kepada para peminatnya. Kualiti abstrak ini begitu dipentingkan untuk menghilangkan hubungan intim antara seni bunyi dan mood atau emosi yang bersifat naturalistik.
Kedua pula ialah penggayaan. Menurut Fatimah Ali, penggayaan atau stylization adalah mekanisme untuk mentrasformasi objek yang natural kepada tidak natural dengan tujuan utamanya adalah untuk mengelakkan daripada timbulnya hasil yang bersifat naturalistik yang amat bercanggah dengan konsep tauhid.
Maka itu, objek-objek yang digunakan sebagai kandungannya itu digaya-gayakan supaya hilang 'kenaturalannya' dan yang timbul ialah sifat kesejagatannya.
Ketiga pula ialah melewati batas masa dan geografi. Mesej seni bunyi Islam bukan mesej yang amat peribadi dan lokal sifatnya, tetapi mesej insan sejagat atau universal, yang tidak mengenal batas ruang dan waktu seperti Islam itu sendiri.
Keempat pula ialah dafqah. Dafkah ialah corak atau bentuk yang intriket sifatnya, yang tidak memerlukan awalan dan akhiran, yang wujud dalam seni bunyi.
Seni bunyi ini tidak bergantung kepada satu puncak atau klimaks, sebaliknya mempunyai banyak mini puncak dan peleraian yang berlanjutan. Dalam sebuah lagu terdapat beberapa jenis modul dan unit yang bebas antara satu dengan lain.
Kelima ialah perulangan. Menurut Ismail Al-Faruqi pula, perulangan atau takarur dan simetri atau tawazun adalah dua wajah yang dapat dilihat dalam seni visual dan dapat dinikmati dalam seni bunyi.
Dua wajah ini begitu ditekankan demi membangkitkan sifat non-developmental atau sifat tidak berkembang daripada bentuk infinit yang nantinya akan membawa kepada realisasi konsep tauhid.
Dengan kata lain, perulangan ini memungkinkan lahirnya banyak mini puncak dan peleraian sepanjang masa. Ini bermakna tidak ada satu sahaja pendakian puncak yang akan membawa kepada satu tension atau antiklimaks atau tragedi sebagai penutupnya. Ini ialah kerana fitrah konsep hidup Islam sendiri tidak mengenal tragedi.
Kesatuan seni Islam pada umumnya dan genre handasah al-sawt khususnya adalah berbeza. Ia tidak boleh diterangkan dengan mengambil contoh satu tema tunggal; dengan menghuraikan ciri-ciri seseorang, sesuatu objek atau suatu suasana; atau dengan menyanyikan satu tema yang terkenal. Sebaliknya, seseorang itu mestilah mengalami karya seni itu sebagai struktur yang terbuka dan dapat dikembangkan.
Tulisan SHAHAROM TM SULAIMAN (Kosmo)
Guru, naib johan AQ3 tewaskan 25 peserta
JITRA: Perak mengungguli pertandingan Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan tahun ini apabila qari dan qariahnya menjuarai pertandingan yang berlangsung di Dewan Wawasan, di sini.
Shamsul Ariffin Supian, guru sekolah agama di Perak dan Sharifah Khasif Fadzilah Badiuzzaman, pegawai perhubungan awam di Kuala Lumpur menewaskan 25 peserta lain dengan masing-masing mendapat markah 81 peratus dan 79 peratus.
Kedua-duanya peserta Perak berkenaan memenangi tempat ketiga dalam Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan ke-48 di Terengganu, pada 2005.
Sharifah Khasif juga adalah pemenang kedua program realiti televisyen bercorak Islam, Akademi al-Quran musim ketiga (AQ3), tahun ini.
Kemenangan itu membolehkan Shamsul Ariffin dan Sharifah Khasif, masing-masing menerima wang tunai RM10,000, piala pusingan, piala iringan, pakej haji, cenderahati dan sijil penyertaan, yang disampaikan Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, malam tadi.
Turut hadir, Menteri Besar Kedah, Azizan Abdul Razak dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Dr Mashitah Ibrahim.
Dengan kemenangan itu, Perak juga dinobatkan sebagai johan keseluruhan tilawah tahun ini.
Naib johan qari pula dimenangi guru pelatih dari Melaka, Azraie Abd Hak dengan markah 79.33 peratus manakala tempat ketiga disandang qari Sabah, Abdullah Abd Wahid yang memperoleh markah 79 peratus.
Farah Ilyani Zakaria dari Sarawak muncul naib johan qariah, mengumpul 78.67 peratus manakala qariah Pahang, Shabiroh Zain, menduduki tempat ketiga dengan markah 78 peratus.
Naib johan dalam kedua-dua kategori itu meraih wang tunai RM7,000, cenderahati dan sijil manakala pemenang tempat ketiga memperoleh RM5,000, cenderahati dan sijil.
Terdahulu, Sultan Kedah Sultan Abdul Halim ketika menutup majlis tilawah itu bertitah, umat Islam hendaklah sentiasa berinteraksi dengan al-Quran kerana ia adalah kunci ilmu kemajuan manusia.
* Komen Peribadi Penulis: Johan Qari Tilawah kali ini bukanlah seorang yang asing bagi penulis. Walaupun jarang bertemu secara langsung dengannya, namun hubungan silaturrahim antara keluarga penulis dengan keluarga beliau sangat akrab. Sehinggakan semasa majlis tahlil untuk arwah ayahanda penulis diadakan pada April 2006, Us. Syamsul yang mengetuai bacaan tersebut bersama rombongan murid2 nya dari SMKA Kerian. Sekalung tahniah diucapkan. Semoga kejayaan ini mendorong lebih ramai lagi GPI di negeri Perak untuk belajar Ilmu Tarannum dan Qiraat dari Us. Syamsul. Khususnya kepada wakil Qari Daerah Btg Padang yg juga seorang Guru SKSV.
9 buah sekolah kelompok 6 Pra Sekolah akan mengambil bahagian dalam beberapa acara yang akan dipertandingkan pada kali ini. Datanglah beramai-ramai memeriahkan majlis...
PENGENALAN
Disiplin ilmu dalam pengajian secara tradisinya dibahagikan kepada tiga kategori; Syariat, Usuluddin dan Tassauf. Dalam setiap disiplin ilmu terdapat prinsip kerangka dan metodologinya tersendiri yang secara asanya bertunjang kepada al-Quran dan al-Sunnah. Dengan lain perkataan, para ulama’ telah meletakkan asas-asas metodologi penting, bagaimana berinteraksi dengan isu-isu pemikiran, aqidah, hukum, kemasyarakatan, maslahat dan sebagainya.
Sebagai contoh, dalam usaha mengistinbatkan hukum, para ulama telah meletakkan asas dan metodologinya sebagai yang terkandung dalam disiplin usul al-Fiqh. Ini bermakna hanya pihak-pihak tertentu yang berkeahlian sahaja layak bercakap mengenainya. Begitu juga cara berinteraksi dengan perbendaharaan fiqh warisan ulama’.
Sehubungan itu, terdapat dikalangan umat Islam yang telah dan sekarang berusaha berbicara mengenai Islam tanpa asas kukuh dan tanpa metodologi yang telah mantap diakui para ulama’. Kebanyakkan mereka berusaha membebaskan diri mereka daripada hukum-hukum yang telah di established. Mereka terlalu bergantung kepada maqasid syariat sehingga mengabaikan metodologi yang telah digariskan. Bahkan bagi mereka, semua orang tanpa mengira latar belakang ilmu, keahlian layak bercakap mengenai Islam. Golongan ini dikenali sebagai Islam Liberal.
OBJEKTIF
TEMA
Menangani Pemikiran Islam Liberal di Malaysia
ANJURAN
Persatuan Ulama Malaysia (PUM)
TARIKH
23 dan 24 Ogos 2008 / 20 dan 21 Syaaban 1429
TEMPAT
Akan dimaklumkan kemudian (Sekitar Lembah Kelang)
PENYERTAAN
Seminar ini akan disertai oleh para ulama’, intelektual, pegawai-pegawai agama, penyelidikan, pertubuhan-pertubuhan gerakan Islam dan badan-badan NGO, agensi-agensi kerajaan, wakil institusi-institusi pengajian tinggi awam dan swasta, badan-badan kebajikan dan lain-lain pertubuhan serta orang perseorangan.
TOPIK PEMBENTANGAN
Sebanyak 10 kertas kerja berkaitan dengan pemikiran Islam akan dibahas dan dibentangkan beserta dengan kertas kerja sisipan yang diterima.
1. Asas-Asas Utama Dalam Pemikiran Islam
2. Sejarah dan Metodologi Islam Liberal
3. Pandangan Tokoh-Tokoh Islam Liberal
4. Penulisan-Penulisan Islam Liberal
YURAN PENYERTAAN
Pertubuhan : RM150.00
Individu : RM100.00
Mahasiswa / Pelajar : RM 50.00
Bayaran adalah untuk kit seminar, jamuan ringan dan makanan serta kos pengurusan. (Penginapan tidak disertakan).
Pendaftaran Penyertaan :
Untuk penyertaan seminar, sila buat pendaftaran sebelum atau pada 21 Ogos 2008 dengan menghubungi:
Talian : 019-384 2920 / 016-274 6550 (Azmi)
03-7955 4300 (PUM)
Faks : 03-7955 4300 (PUM)
Email : pumpusat@yahoo.com
Persatuan Ulama’ Malaysia
8-4, The Right Angle,
Jalan 14/22, Sekysen 14,
46100 Petaling Jaya,
Selangor Darul Ehsan
Web: http://seminarliberal2008.wordpress.com/
* GPI SKSV tiada kaitan secara langsung dalam penganjuran seminar ini. Sekadar mewar-warkan program yg difikirkan bermanfaat untuk semua.
Tahun | MP | CALON | Gred A | Gred B | Gred C | Gred D | Gred E | LULUS | GAGAL | |||||||||
(80-100) | (60-79) | (40-59) | (20-39) | (0-19) | A/B/C | D / E | ||||||||||||
H | TH | J | Bil | Prts | Bil | Prts | Bil | Prts | Bil | Prts | Bil | Prts | Bil | Prts | Bil | Prts | ||
Tahun 1 | P.I | 29 | 5 | 34 | 10 | 34.5% | 10 | 34.5% | 7 | 24.1% | 1 | 3.4% | 1 | 3.4% | 27 | 93.1% | 2 | 6.9% |
JAWI | 30 | 4 | 34 | 12 | 40.0% | 4 | 13.3% | 5 | 16.7% | 8 | 26.7% | 1 | 3.3% | 21 | 70.0% | 9 | 30.0% | |
Tahun 2 | P.I | 34 | 1 | 35 | 5 | 14.7% | 11 | 32.4% | 16 | 47.1% | 2 | 5.9% | 0 | 0.0% | 32 | 94.1% | 2 | 5.9% |
JAWI | 34 | 1 | 35 | 12 | 35.3% | 7 | 20.6% | 10 | 29.4% | 5 | 14.7% | 0 | 0.0% | 29 | 85.3% | 5 | 14.7% | |
Tahun 3 | P.I | 43 | 2 | 45 | 12 | 27.9% | 12 | 27.9% | 16 | 37.2% | 2 | 4.7% | 1 | 2.3% | 40 | 93.0% | 3 | 7.0% |
JAWI | 42 | 3 | 45 | 12 | 28.6% | 6 | 14.3% | 12 | 28.6% | 10 | 23.8% | 2 | 4.8% | 30 | 71.4% | 12 | 28.6% | |
Tahun 4 | P.I | 27 | 0 | 27 | 14 | 51.9% | 7 | 25.9% | 5 | 18.5% | 1 | 3.7% | 0 | 0.0% | 26 | 96.3% | 1 | 3.7% |
JAWI | 27 | 0 | 27 | 15 | 55.6% | 5 | 18.5% | 4 | 14.8% | 1 | 3.7% | 2 | 7.4% | 24 | 88.9% | 3 | 11.1% | |
Tahun 5 | P.I | 47 | 2 | 49 | 11 | 23.4% | 12 | 25.5% | 14 | 29.8% | 9 | 19.1% | 1 | 2.1% | 37 | 78.7% | 10 | 21.3% |
JAWI | 47 | 2 | 49 | 6 | 12.8% | 8 | 17.0% | 3 | 6.4% | 8 | 17.0% | 22 | 46.8% | 17 | 36.2% | 30 | 63.8% | |
Tahun 6 | P.I | 39 | 0 | 39 | 6 | 15.4% | 9 | 23.1% | 11 | 28.2% | 11 | 28.2% | 1 | 2.6% | 26 | 66.7% | 12 | 33.3% |
JAWI | 38 | 1 | 39 | 7 | 18.4% | 6 | 15.8% | 11 | 28.9% | 7 | 18.4% | 7 | 18.4% | 24 | 63.2% | 14 | 36.8% | |
P. I | | | | | Jumlah | | % | JAWI | | | | | Jumlah | | % | |||
| Lulus keseluruhan | 188/219 | 85.8 | | Lulus keseluruhan | 145/218 | 66.5 | |||||||||||
| Gagal | | | | 31/219 | 14.2 | | Gagal | | | | 73/218 | 33.5 |